Werking

In wat volgt een uitgebreide uiteenzetting van het reilen en zeilen van onze scouts in al haar aspecten om een zo uitgebreid mogelijk antwoord te geven op al uw vragen omtrent onze werking.

________________

Jaarwerking

Onze wekelijkse activiteiten starten begin september en gaan door tot begin mei (enkel een tweetal weken stop rond Kerstmis en Nieuwjaar). De activiteiten verlopen zoals bij elke scouts in verschillende leeftijdsgroepen, ‘takken’ genaamd. De takken in onze scouts zijn de volgende (aangepast voor werkjaar 2024-2025):

  • kapoenen (1e en 2e leerjaar): 2018 – 2017
  • welpen (3e-4e-5e leerjaar): 2016 – 2015 – 2014
  • jongverkenners (6e-1e-2e middelbaar): 2013 – 2012 – 2011
  • verkenners (3e-4e-5e middelbaar): 2010 – 2009 – 2008

Over het algemeen gaan de vergaderingen door aan onze scoutslokalen op zaterdagmiddag van 14u-17u. Het gebeurt ook natuurlijk weleens dat we afspreken op locatie of op een ander tijdstip naargelang het thema van de activiteit (bvb. stadsspel, zwemvergadering, kookvergadering, …).

Ook elk semester staat er een weekend per tak op het programma. Voor de jongste tak, de kapoenen, is dit meestal zelf maar één nacht. Over het algemeen gaan de weekends ook gewoon door aan onze scoutslokalen, waar we voorzien zijn van keuken en keurig sanitair.

Dit alles valt terug te lezen in ons programmaboekje, ‘t Bertje, waar de activiteiten staan uitgeschreven per tak tot 6 activiteiten in de toekomst. Vanaf het werkjaar 2024-2025 stappen we af van de klassieke papieren versie en stappen we over op een volledig digitaal online versie.

De activiteiten en weekends gebeuren onder het waakzame oog van een enthousiaste leidingsploeg. De meesten onder ons doorliepen de volledige cyclus in onze scouts en hebben dan ook de perfecte feeling met het activiteitenprogramma. Leiders zijn bij ons 18 t.e.m. ongeveer 23 jaar.

WhatsApp Image 2017-07-31 at 17.20.29

Zomerkampen

De zomerkampen gaan bij ons altijd door in de eerste 2 weken van juli. De duur van de kampen is afhankelijk van de takken (kan licht verschillen in de praktijk):

  • kapoenen (1e en 2e leerjaar): 5 dagen, 4 nachten
  • welpen (3e-4e-5e leerjaar): 7 dagen, 6 nachten
  • jongverkenners (6e-1e-2e middelbaar): 10 dagen, 9 nachten
  • verkenners (3e-4e-5e middelbaar): 14 dagen, 13 nachten

De takken gaan afzonderlijk op kamp. Een uitzondering hierop is een groepskamp (om de 10 jaar). Het volgende groepskamp staat gepland voor de zomer van 2025.

De kapoenen en welpen slapen in gebouwen, vanaf de jongverkenners is het overnachten in tenten. Het slapen in gebouwen is zo dat de leden een matje, luchtmatras of zelfs veldbed en bijhorende slaapzak of deken meedoen (de leden mogen zelf kiezen wat ze het meest handig en comfortabel vinden en meenemen). Het is dus zeker niet zo dat een ongemakkelijk verblijf is. Voor de weekends geldt trouwens het zelfde principe.

Daarnaast zijn we natuurlijk kieskeurig als we een kamplocatie uitkiezen: goed uitgerust en onderhouden sanitair en keuken, veilige omgeving, … zijn een must!

WhatsApp Image 2017-07-20 at 10.48.27

Jongensscouts

Een belangrijk gegeven is dat wij een jongensscouts zijn. Ons lokalencomplex delen wij echter met Scouts Grimmertinge, een meisjesscouts. Ondanks onze gescheiden activiteiten organiseren we veel samen: onze overgang, startdag, … In de twee scoutsen zijn dan ook veel broers en zussen terug te vinden. Gezien de activiteiten standaard op hetzelfde moment en dezelfde plaats doorgaan, is er voor de ouders zeker geen extra last.

Meer info over Scouts Grimmertinge vinden jullie hier terug.

12006477_986721678059664_5626059632183098557_o

Ligging

Een grote troef van onze scouts is onze ligging. De lokalen bevinden zich in het domein ‘de Koude Keuken’, dat met naast de mix van uitgestrekt grasveld en bos ook een voetbalveld, splinternieuw speelplein en meer heel wat te bieden heeft. Uniek voor een Brugse jeugdbeweging en ideaal voor de ultieme buitenspeelervaring.

We kunnen ook trots hierbij vermelden dat onze lokalen in een nieuw jasje gestoken werden in het werkjaar 2017-2018. Door de sterk groeiende ledenaantallen van zowel Grimmertinge als ons maakte Stad Brugge budget vrij om onze lokalen aan te pakken.

Screenshot_4

Uniform

Bij elke scout hoort een scoutsuniform. Met het dragen van het uniform toon je dat je scout bent en verwijs je naar de waarden van de beweging. Het uniform geeft leden en leiding de mogelijkheid om iets gemeenschappelijk te scheppen en laat toch ruimte voor een persoonlijke touch.

Het scoutsuniform bestaat uit een beige scoutshemd en een scoutsdas. Onze dassen zijn groen-wit, de kleuren van Sint-Hubertus. De das is verplicht te de dragen door elk lid van onze scouts, het uniform is een verplichting vanaf de welpen (maar mag je zeker ook vroeger aankopen indien gewenst). Wat zeker praktisch is aan het uniform is dat het stevig is en het niet snel vuil wordt.

Beiden zijn aan te kopen via de leiding. We bezitten ook een beperkte voorraad jaartekens, deze van het huidige werkjaar krijg je bij je inschrijving.

Meer info over het uniform is hier terug te vinden.

IMG_20170706_204021

Evenementen

Naast de gewone activiteiten op zaterdag organiseren wij ook allerhande grote evenementen. Dit komt grotendeels uit traditie en anderzijds uit het engagement om ook ouders en sympathisanten dichter bij de scouts te brengen. Deze evenementen kan je vinden op de pagina van ‘t Bertje dus neem zeker een kijkje en zet ze alvast in je agenda!

Deze evenementen organiseren we samen met Scouts Grimmertinge, dit wegens het praktische aspect (gedeelde locatie) en de vele overlappende families. Alle informatie over de evenementen delen wij mee enkele weken op voorhand, de data staan reeds aangeduid in ‘t Bertje. Om een idee te hebben hoe sfeervol en tof het er aan toe gaat op deze dagen verwijzen we jullie graag door naar de sfeerfoto’s! We kunnen ook trots  mededelen dat bovenstaande ook leeft bij ouders en sympathisanten: zo kregen we meer dan 500 wandelaars over de vloer bij onze vorige Herfstwandeltocht en meer dan 300 eters op de vorige overgang en ontbijt.

Contact

Door het jaar heen is het soms nodig dat wij jullie informeren over allerhande. Denk aan de overgang, een weekend, … Deze communicatie gebeurt via mail en brief dat de leden meekrijgen na activiteiten.

Bij vragen of opmerkingen zijn jullie altijd vrij om onze leiding te contacteren. Dit kan via telefoon en mail, maar ook simpelweg door ons aan te spreken voor of na een activiteit. Voor meer algemene vragen kunnen terecht bij de groepsleiding. De contactgegevens zijn terug te vinden achteraan in ‘t Bertje, die dus ook op deze site terug te vinden is.

We zijn ook terug te vinden op Facebook, waar we regelmatig foto’s plaatsen van de verschillende activiteiten en allerhande laatste nieuwtjes plaatsen. Zeker de moeite om leuk te vinden!